Fåglar och fossil
Här var det fåglarnas näbbar som var på tapeten denna gång. Skärfläckans svagt uppåtböjda näbb jämfört med storspoven svagt nedåtböjda näbb. Skärfläckans näbb passar bäst då fågeln söker efter mat i vattnet vid strandkanten. Den känner sig för med näbben om det finns något ätbart i vattnet. Morkullans raka näbb passar bra då den letar efter mat i skogens förna. När det gäller spovarna är jag lite osäker. Det finns flera spovar som lever i liknande miljöer och alla har inte samma böjning på näbben. Bakom har jag två st fågelbon, båda fint gjorda men med olika finess, trastbon. Taltrasten gör ett bo med en polerad insida som är så jämn och fina att man bara måste beundra. |
När jag en gång i tiden, år
2002 började på Lagmansgymnasiet fanns det inte en enda uppstoppad pippi
på skolan. Kom från De la Gardiegymnasiet i Lidköping och där hade vi
ett naturhistoriskt museum i källaren som jag ofta utnyttjade. Jag var
van att använda dessa saker som åskådningsmaterial på lektioner. När jag
talade om att jag saknade uppstoppade djur på skolan kom det till min
kännedom om att det fanns en förnämlig fågelsamling i kommunens ägo, den
Littorinska samlingen från Bjertorps slott. Den fanns i en källare i
Kvänum till ingen nytta. Jag fick reda på att det skulle gå bra att få
ta en del fåglar därifrån till skolan och använda i undervisningen även
om många var från 1800-talet. Nu behövdes det utställningsskåp. Att köpa
in nya var det inte tal om fick jag höra från den ekonomiansvarige,
biträdande rektorn, en tidigare industrilärare på skolan som blivit
rektor. Visst, jag skulle få lov att bygga om vissa skåp så att de fick
glasdörrar, det skulle gå bra. Men det hände andra saker under tiden. I
den byggnad som vi hade NO-undervisning fanns det två stora trevliga
elevutrymmen och i den ena fanns det endast en bra plats för dessa
fågelskåp. Helt plötsligt fick jag veta av denne rektor att han
planerade att bygga ett tillfälligt litet lärarrum på denna plats. Jag
protesterade lite mot detta för det var ju där mina fågelskåp skulle
stå. Då fick jag veta att ” det är inte vettigt att ett ämne ska få
breda ut sig på detta sätt”.
Ironiskt
nog var det biologin som var minst utbredd i denna byggnad. Salen var
fullproppad med materialskåp. Ett par dar efter denna händelse var den
kvinnliga skolchefen i kommunen på tillfälligt besök på denna plats.
Hade fått höra att hon var högsta ansvarig för fågelsamlingen. Talade då
direkt med henne om mina bekymmer och att jag hade tänkt bygga om vissa
skåp för fåglarna. ”Det ska du inte göra” sa hon direkt och jag ska
prata med Jan som han hette. Var tacksam för detta besked. Hon talade om
för denne rektor att han skulle köpa in nya skåp för fågelsamlingen och
det var han tvungen att göra. Vad blev då hans reaktion? Surare än
rönnbär. Jag hade genom att prata med hans chef gått över huvudet på
honom och det var inte lämpligt fick jag reda på. ”Du ska veta vem som
är din chef” fick jag höra direkt av honom. Jag hade alltså trampat
honom på tårna och vilka ömma tår han hade. Han var allmänt jobbig utom
för vissa kvinnliga lärare som hade fått bra kontakt med honom. Efter
denna händelse hälsade han knappast inte på mig. Tyvärr hade jag fler
duster med honom och jag sa till en annan biträdande rektor som hade
rummet bredvid att efter att man pratat med Jan skulle man behöva ha ett
rum med en sparring så att man kunde avreagera sig. Var då på den tiden
ansvarig lärare för biologi och naturkunskap men avsade mig detta i
förväg för att slippa kontakten med denna rektor och jag fick veta att
jag inte var ensam om detta på skolan. Men fyra fina skåp köptes in
under en period av två år, det var han tvungen till. Fåglarna och annat
material sattes in. Det användes av mig och mina kollegor och även
estetläraren lånade fåglar ifrån samlingen för avritning. Ibland såg jag
elever stå framför skåpen och studera innehållet vilket gladde mig. Då
jag hade lektioner som var lite längre sa jag ibland att nu tar vi en
bensträckare och samlas framför skåpen utanför klassrummet. Jag visade
på olika saker inte bara fåglar för vi hade även en del fina fossil som
jag köpt in då jag besökte ”Jurassic Coast” i södra England. Då jag var
färdig sa jag att nu går vi in i salen igen, då brukade alltid någon
elev protestera och säga ”men bensträckaren då”. Ja men den har ni ju
fått nu när ni stod framför skåpen med mig brukade jag säga och så gick
vi in i salen igen. De ville egentligen ha en liten lektionsfri stund,
bensträckaren i sig självt var inte så viktig. Skåpen var även en prydnad för det stora elevutrymmet.
Tänk att man ska behöva jobba på detta sätt för att utveckla
undervisningen. Samtidigt var det goda tider för skolan med stora
ekonomiska överskott som skickade tillbaka till kommunen, rektorerna
fick en klapp på axeln av kommundirektören för det var bra med chefer
som kunde spara även i goda tider. Hade fler idéer om att utveckla
skolan som jag tog upp med vår rektor men fick höra att vi skulle spara
så att vi hade pengar att tillgå om det kom sämre tider. Och sämre tider
kom det. Granngymnasiet i Lidköping storsatsade medan vi skulle spara.
Vad hände då eleverna fick friheten att välja skola. Fler valde det
häftiga stora gymnasiet i grannkommunen. Ännu är inte skolans överlevnad
säkrad. |
Fåglar och fossil. |
Här kunde man stå och berätta om människans
utveckling, insekter och fiskar. |
Några enstaka uppstoppade däggdjur fanns det också. |