Blommor och bin
På bilden ser du inga bin bara blommor. Nu tänkte jag berätta lite om mina erfarenheter av sex och samlevnadsundervisning från mina skolor något som alla brukar vara intresserade av. |
I naturkunskapen i det gamla gymnasiet ingick inte sex och
samlevnad men i NkB ingick ett avsnitt med hormoner, menstruationscykeln och
fosterutvecklingen.
Körde alltid hårt med
menstruationscykeln och påpekade att även grabbarna behöver känna till den och
förstå varför kvinnor vanligtvis har vissa problem vid mens. Vissa har ju
kraftig värk och vissa märker det knappt. Menstruationscykeln är ju intressant i
sig självt med tanke på hormonstyrningen och den feedback som finns mellan
hormoner och hypofysen. Jag fick också berätta för dem att hos vissa kvinnor
blev det så stora hormonrubbningar att det inte var sig själva under mensen och
precis innan. Men ofta är många kvinnor känsligare under slutfasen av
menstruationscykeln pga av hormonförändringarna så mitt råd till grabbarna var
att om du ska säga något kritiskt till din flickvän/fru vänta med det tills
mensen är över.
Det fanns en del killar som tyckte att det inte var
så nödvändigt att känna till menstruationscykeln i detalj men hos mig kom de
inte undan med det, alla skulle kunna menstruationscykeln, (med alla inblandade
hormoner som FSH, LH, östrogen, progesteron och HCG).
Brukade även fråga om de visste vid vilken ålder det är allra
lättast för en flicka att bli med barn. De brukade gissa lite fram och tillbaka
men inte så ofta gissade de rätt. Jag fick tala om för dem att det är allra
lättast för en flicka att bli med barn när hon är 17 år (det fick jag höra en
gång av en expert på provrörsbefruktning). Det var elever ur andra årskursen som
fick höra detta och jag kunde se på dem att de blev överraskade, speciellt
flickorna. Där satt de som sjuttonåringar och jag riktigt såg på dem hur de
tänkte ”oj då”. Vid sjutton års ålder är kroppen fräsch och fin och allting
fungerar optimalt så det är naturligt att det är lätt att bli med barn då.
Artkunskaper är inte så bra bland dagens elever. Därför tar
jag upp lite mer om våra däggdjur och fåglar, har då haft god nytta av de
uppstoppade djuren som jag lyckades få fram till skolan. Fåglarna har normalt
bara en öppning, en kloak som används till allting. Hannen och honan för sina
kloaker mot varnadra och hannen sprutar in sin sperma. Men det finns undantag
bland fåglarna speciellt änderna som har förhållandevis långa penisar, ibland
dubbelt så långa som själva fågeln. Se
http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2012/vecka49/db12dec07.htm
http://rutgerstaaf.blogg.se/2012/december/fagelpenisar-2012-12-07.html
Skämtade en gång med ett antal elever då vi höll på med
andfåglar, sa att här ligger killarna i lä, gräsandens penis är lika lång som
fågeln. Detta glömde inte mina elever och även detta kom upp på sidan på deras
studentflak. Har även berättat om djurs penisar som inte alltid är lika
slätstrukna som människans penis. De kan se ut som medeltida tortyrredskap och
vara böjda på olika sätt. De använder penisen inte bara till att föra över sina
spermier utan penisen kan användas till ”städa” bort en föregångares spermier.
Visar ibland en video på Youtube om tapirsex, tapiren har en penis lång som
halva kroppslängden.
Ibland får man en del personliga frågor som ”har du och din
fru försoningssex efter att ni har bråkat”? Här går en viss gräns, sådana frågor
brukade jag inte besvara. Säger att jag inte ska avslöja alla mina
familjehemligheter.
Säger till mina elever att grabbar tänker på sex hundra gånger
om dagen, det syns att de känner sig lite avslöjade. Hur många gånger tänker
flickor på sex varje dag frågar de då. Något mindre tror jag, blir mitt svar.
Hur ofta tänker du sex har det hänt att de frågat mig. Brukar svara lite
diplomatiskt att ”det minskar lite med åren”.
Då jag uttryckte mig på liknande sätt i en högstadieklass
viftade en grabb med handen och började prata om hur han hört sina föräldrar
hålla på sista natten. Schysh sa jag nu ska du inte avslöja era
familjehemligheter. Han fick inte berätta allt han hade hört.
Nu är jag på högstadiet, närmare bestämt så delar jag min tid
mellan två högstadier. På den ena skolan har jag haft all biologin och i åttan
har vi sex och samlevnad. Eleverna är så väldigt förväntansfulla då detta
avsnitt ska gås igenom. Brukar lägga tonvikten på samlevnaden efter att ha gått
igenom mannens och kvinnans könsorgan och befruktningen. Betonar att ska man
leva tillsammans och ha ett bra liv som är deras dröm så krävs det kärlek men
det behövs också tålamod, förståelse, hänsyn och att man gör något för sin
partner, att man är beredd att jobba för att förhållandet ska vara bra. Ett
förhållande sköter inte sig självt även om det börjat med en häftig förälskelse.
Berättar ibland hur jag själv var förälskad som tonåring och att man tittade på
snygga brudar. Berättar också hur jobbigt det var att få korgen när man friade,
hur man tyckte synd om sig själv. Känslorna är inte alltid ömsesidiga.
En gång efterlyste grabbarna en film om sex, jag letade fram
ett par filmer på strömmande media innan följande lektion, några som snabbt kom
upp verkade ok. När det var dags att visa film på lektionen efter läxgenomgång
och repetition hittade jag inte dessa filmer, hade inte skrivit upp namnet
riktigt. Letade efter andra filmer, det fanns så otroligt många om sex och
samlevnad på strömmande media. Hittade några filmer om en tjej som hetta Anna.
Frågade eleverna om vi ska försöka med en av filmerna, ja de tyckte de. Vem var
då Anna som lät så trevligt? Jo, det var en tjej i 30-årsåldern, lite knubbig,
som hade Downs syndrom och som var nästan helt flintskallig. Hon berättade om
sina kontakter och sina problem. Vad jag förstår var filmen väldigt avtändande
för grabbarna, fick en del kritik efteråt att filmen jag hittat var inte så bra.
Filmen var inte så dum för efter att Anna berättat om sig själv var det en bra
diskussion mellan ett par ungdomar, fast det hjälpte inte. I synnerhet grabbarna
hade förväntat sig något annat.
När jag tar upp om sex och samlevnad vill jag att eleverna ska
förstå att sex är inte bara roligt utan man deltar också i en skapelseprocess.
Jag berättar om min fantastiska upplevelse då mitt första barn föddes och där
jag helt plötsligt stod med detta lilla knyte i mina händer. Att jag hade fått
lov att delta i att skapa en annan ny människa som jag nu delade mina gener med.
Det kändes fantastiskt.
Säger också till dem att då en kille gjort en flicka gravid är
det nu hans främsta skyldighet att passa upp sin flickvän/fru. Ämnesomsättningen
i kvinnans kropp ändras och många kvinnor mår dåligt åtminstone en period av
graviditeten, vissa mår dåligt varje dag i nio månader. Alla som är riktiga män
gör att deras kvinna får det så bra som möjligt dessa nio månader. De som
struntar i detta och/eller håller på med andra kvinnor samtidigt är inga riktiga
män säger jag till eleverna. Jag ser på flickorna att de njuter när jag säger
detta. En gång hade delad grupp först en med en majoritet flickor och när vi
bytte grupp och de övriga grabbarna kom in i salen sa flickorna till mig innan
de gick ut att ”säg nu detta tydligt till grabbarna”.
I samband med barnafödandet brukar jag berätta om min gode vän
Lasse som fick sammanlagt fyra barn. Som alla svenska män skulle han vara med
vid förlossningen. Men det var stressande för honom också och helt plötsligt
fick han så kraftiga smärtor i magen. Personalen fick hämta en vagn och köra
bort honom på. Han fru fick föda utan att han var med. Han hade fått ett
njurstensanfall.
Då det var dags för det andra barnet skulle han givetvis vara
med men då förlossningen var igång fick han sådana kraftiga smärtor att de fick
hämta vagnen igen, njursten igen. Tredje gången samma sak. Fjärde gången då, ja
då fick han vara med om hela förlossningen. Förlossningen är en stor upplevelse
även för mannen och den ska man inte missa men vissa har otur ibland.
Jag berättar för dem att alla däggdjur även människan börjar
sin utveckling mot att bli en hona/kvinna men hos människan vid sex veckors
ålder bildas det hos XY-fostret könskörtlar, under inverkan av en gen på
Y-kromosomen, vilka producerar testosteron. Denna dusch av testosteron som berör
hela det lilla embryot gör att utvecklingen kör in på ett annat spår och det
blir med tiden en hane/man. Den stora testosterondusch som kommer vid puberteten
fullbordar sedan utvecklingen till en man. Om inte dessa duschar kommer eller
att budskapet inte når fram för att mottagare/receptorer i cellerna är muterade
blir det en kvinna istället för en man även om individen har XY-kromosomer.
Brukar visa dem följande bild hämtad från en lärobok i medicin för svenska
läkare.
Här missade testosteronet vid båda tillfällena. Denna kvinna
är genetiskt en man. Är dessutom steril.
Brukar berätta för eleverna att på Dominikanska Republiken
uppe i en liten bergsby omvandlades 17 stycken flickor i puberteten till pojkar.
Något som även publicerats vetenskapligt. Jag berättadeför mina elever att de
föddes som flickor, uppfostrades som flickor, lekte som flickor men i puberteten
växte det inte ut bröst utan snoppar istället. En gång började en del elever
fnittra och titta lite konstigt på mig och fråga vad jag sa. Hade visst mig lite
tveksamt för de trodde att det växte ut två snoppar istället för två bröst. Men
så var det inte, det växte ut en snopp mellan benen. Det blev en rolig situation
som vi kunde skratta åt. Av dessa sjutton blev sedan sexton vanliga pappor med
flera barn. Men dessa flickor genomgick en period av förvirring efter
puberteten. Den testosterondusch som kom vid puberteten rättade till allting,
testosteronet är vid denna tid lite annorlunda än det som kommer vid sex veckors
ålder. Så den slutsats vi kan dra är att den feminina formen hos däggdjur är den
grundläggande formen.
Tar även upp frågan om omskärelse med eleverna, säger att jag
tycker att allt karvande i små barns underliv och könsorgan är oförsvarligt. De
som omskär pojkar är judar, muslimer och katoliker på Filippinerna. De som
omskär flickor är främst stora grupper av muslimer samt vissa kristna i
Etiopien.
Det är inga ateister eller sekulära personer som omskär sina
flickor endast religiösa personer och att det är religionen som ligger bakom
detta, det är inte bara fråga om kultur påpekar jag.
I religionsläroböcker sägs det att det
beror på kulturen. Detta är typisk svensk mesighet, att inte våga lägga skulden
där den hör hemma. Även om omskärelse av flickor fanns innan islam bildades togs
det upp av muslimer och i muslimernas sharialag (Shafi-varianten beordrar det,
en annan rekommenderar det och de två andra förbjudet det inte, det finns fyra
varianter) beordras att pojkar och flickor ska omskäras. Förhuden ska bort på
pojkarna och klitoris på flickorna. Att detta finns med i ”Guds lag” gör att det
är så oerhört svårt att utrota. Två till tre miljoner flickor omskärs varje år
vilket medför ett livslångt lidande. Att de religiösa ledarna vill ha det kvar
visas tydligt i olika delar av den muslimska världen. I Indonesien lyckades
grupper som var emot detta få en lag som förbjöd omskärelse år 2006 men ”the
Indonesian Ulema Council, the highest Islamic advisory body in Indonesia”
motsatte sig snart detta. http://www.theislamicmonthly.com/a-tiny-cut-female-circumcision-in-south-east-asia/
och efter ett tag då de religiösa ledarna lyckades samla sig till motattack
lyckades de få detta ändrat år 2010, så nu är det åter fritt fram för omskärelse
men man ska inte skära så mycket. Omskärelse av flickor ökar i Sydostasien och
som förälder kan du få hjälp med det i till och med i skolan, se gärna
http://www.nytimes.com/2008/01/20/magazine/20circumcision-t.html?_r=0
Bilden
från skolsalen känns för mig väldigt ruggig. Med detta exempel vill jag visa att
det är frågan om en religiös tradition idag oavsett hur det en gång i tidernas
begynnelse började.
Bilden från en skolsal i Indonesien känns för mig väldigt ruggig. Här i skolan kan flickor få hjälp med att omskäras. Damerna här är redo att uppfylla kraven i sin sharialag. Med ovanstående information vill jag visa att det är frågan om en religiös tradition idag oavsett hur det en gång i tidernas begynnelse började. Att säga att det är en kulturell företeelse är att blanda bort korten.
Berättar ibland
hur ortodoxa judar i New York gör vid omskärelsen. Pojkarna är åtta dagar gamla
vid denna händelse. Det blöder givetvis och blodflödet måste stoppas. I vår
saliv finns det ämnen som har en viss förmåga att stoppa blodflöde därför är det
äldre rabbiner som suger ett tag på pojkarnas penisar så att blodflödet ska
stoppas. Det som hänt enligt är att vissa små pojkar smittats med herpesvirus
och dött, därav tidningsartikelar som exempelvis denna
http://abcnews.go.com/Health/baby-dies-herpes-virus-ritual-circumcision-nyc-orthodox/story?id=15888618.
Nu tycker mina elever att jag inte ska berätta mer för det är för hemskt, ibland
tar de händerna för ansiktet, de ryser när de hör detta. Detta kan jag hålla med
om. Jag tycker inte att vi ska ha något som helst karvande i barns underliv.
Detta bör man själv få bestämma om när man blivit vuxen. Sådana religiösa
sedvänjor ska bekämpas.
Tar även upp varför inte syskon får skaffa barn med varandra
och varför det är olämpligt med kusinäktenskap vilket är ett ideal i stora delar
av den muslimska världen. Nu blir det lite genetik som jag kommer in på.
Berättar att vi har ett antal trasiga arvsanlag och detta ställer till med
problem du syskon får barn med varandra. Hade alla våra anlag varit hela kunde
syskon fått fina barn med varandra utan problem. Har faktiskt fått frågor från
elever vad jag tycker om ”syskonkärlek” (erotisk sådan). Här är jag alltid
bestämd, inget sådant ska accepteras. Berättar om hur olämpligt det är med
kusinäktenskap. Risken för fysiska defekter är dubbelt så stor, dessutom kommer
det mentala defekter också och speciellt mycket på brödrasidan (det är speciellt
könskromosomerna som ställer till det). Enligt en elevförälder från Iran som jag
pratade med detta om berättade att kusinäktenskap på brödrasidan har nästan
upphört där därför att skadorna är så stora men det fortsätter på systrasidan.
Berättar om en av mina vänner som bodde i London och jobbade inom hotell och
restaurangbranschen. Hon blev tillslut föreståndare för ett arabiskt hotell ägt
av Förenade Arabemiraten. Denna nation hade även köpt in ett sjukhus i London.
Föräldrar med defekta barn på grund av kusinäktenskap kan på statens bekostnad
åka till London och få hjälp av kirurger att rätta till dessa defekter. Säger
att jag tycker att det är mycket bättre på Filippinerna för där har människor
förstått att kusiner inte ska skaffa barn. Kommer en pojke hem med en flicka
eller tvärsom blir vederbörande noggrant utfrågad om sina föräldrar och
släktingar. Man talar om första till femte kusin där och först efter femte kusin
har det varit okey att gifta sig. På senare tid har det luckrats upp något men
det är raka motsatsen till Mellanöstern. Brukar säga till eleverna att det är
bra att ha ett tillräckligt stort genetiskt avstånd och säger till mina elever
halvt på skoj halvt på allvar att ”gör som jag, gift er med någon från andra
sidan jordklotet”. Har tänkt på detta senare att det är inget problem för
svenska tjejer men det är svårare för svenska grabbar, de är mer diskriminerade,
även stora invandrargrupper diskriminerar svenska grabbar. Att gifta sig med
ursprungsbefolkningen i ett land är ett bra sätt att bli integrerad i ett land,
kanske det bästa. Då jag hade min invandrargrupp sa jag att arabkillar ofta
gillar blondiner, då räckte min arabelev upp handen och sa skrattande att hans
brorsa hade en flickvän som var blondin. (När jag läst lite arabisk historia har
jag fått reda på att araber ofta velat gifta sig med utländska kvinnor. Den
store arabiske historiken Al Tabari på 900-talet berättar att kalifen Omar, den
store krigarkalifen blev vid ett tillfälle riktigt arg på sina många arabiska
soldater som valt utlänska kvinnor och slog näven i bordet och sa det de skulle
skaffa sig arabiska kvinnor istället. Resultatet blev att många soldater försköt
sina utländska kvinnor enligt kalifens önskan och tog sig arabiska kvinnor).
Har alltid tagit upp detta med kusinäktenskap i samband med
genetiken. Det gjorde jag också då jag hade en klass med invandrare, med en
majoritet av muslimer. Rakt på sak tog jag upp detta med kusinäktenskap. Fick
höra av mina kollegor att detta hade gjort intryck på eleverna och de hade
diskuterat detta även på andra lärares lektioner. Finns ingen anledning att inte
ta upp detta.
Får ibland frågor om varför vissa blir
homosexuella. Jag ger då samma svar som en känd svensk professor i biologi,
Sverre Sjölander. Han hänvisar till hormonella faktorer under fostertiden och
den sexuella präglingen alldeles efter födelsen. Detta förekommer även hos djur.
Men här saknas detaljerade orsakskunskaper. Man väljer inte sin sexualitet och
vi måste respektera det man är född med. Jag berättar att på det katolska
Filippinerna är toleransen mot homosexuella större än vad det varit i Sverige,
varför vet jag inte. Berättar att då min familj besökte Filippinerna 2004 gick
vi till en frisör sista dagen för det är billigare att klippa sig där. En
välväxt man var frisör, behängd med lite ringar och halsband men till
kroppsformen en typisk man. Hans rörelsemönster var dock helt feminint. Mina
barn som då var sex respektive nio år satt hela tiden och tittade på denne man
med extra stora ögon. Det stämde liksom inte.
Han
märkte detta och gjorde till sig lite extra då. Det mina flickor såg var
tvärtemot allt de upplevt tidigare. Skrattade lite för mig själv när jag såg
detta.
En del killar vill gärna tuffa till sig lite inför läraren när
det gäller sex. Minns speciellt ett tillfälle för länge sedan då jag vikarierade
på ett högstadium. Det var en mattelektion och jag hade fått reda på att en
grabb i klassen var lite ostyrig. Jag märkte snart vem det var, han flyttade
runt i klassrummet lyssnade inte på tillsägelser. Helt plötsligt hade jag honom
vid min sida och han tryckte upp sin plånbok med en stor påklistrad bild av en
naken storbystad tjej under min näsa frågandes ”vad tycker du om henne då?”. Då
såg jag min chans, ”tack” sa jag och tog hans plånbok stoppade ned den i min
ficka och sa till honom att ”du inte får tillbaka den förrän du räknat de tal
som du ska räkna”. Han tog mig först inte på allvar men mot slutet av lektionen
började han räkna för fullt. När lektionen var slut hade han fortfarande tal
kvar att räkna och jag sa till honom att det var bara att räkna på och han
räknade febrilt. Det var lunchrast efteråt och hans kompisar började tjafsa med
mig ”du förstår väl att han måste gå och äta annars orkar han inte med
lektionerna i eftermiddag”, de ifrågasatte även min rätt att som lärare att
hålla kvar en elev på lunchrasten. Jag körde ut dem. När grabben räknat klart
alla tal fick han sticka iväg till maten. Då jag kom ner vid expeditionen kom
rektorn ut och bad att få prata med mig, han hade hört om händelsen av grabbens
kompisar som ifrågasatte min rätt att hålla kvar en elev på lunchrasten. Nu går
vi till matsalen sa han och så får du peka ut honom. Det var inte så svårt för
där satt denne elev alldeles ensam och åt. Gå in på min expedition och vänta sa
rektorn och visst jag gick dit och efter en liten stund kom rektorn med eleven
och så fick han en avhyvling av rektorn om sitt uppförande. Grabben lugnade ned
sig lite grann ett tag men sedan var det likadant igen.
En gång frågade en grabb mig lite illmarigt: Har du knullat
någon gång? Jag hann inte besvara den frågan förrän en annan grabb längst bak i
klassen utbrast högt ”fan, är du dum i huvudet eller, han är ju gift och har två
barn, har du inte fattat något”. Som du förstår behövde jag inte besvara frågan.
Detta var lite om ”blommor och bin” på mina lektioner.