Dagens bild 20 november 2018
Hur tänker en
läroboksförfattare? För elever är läroboken sanning, speciellt inom
NO. Läroboksförfattare ska vara objektiva i allt. Att
lära sig NO är att lära sig ett antal begrepp som hjälper oss att förstå
världen. Som detta med tyngdkraften. Eleverna ska också få en objektiv bild av
tillståndet i naturen idag. Eleverna ska också på lära sig principerna för en
hållbar utveckling av samhället. Med andra ord att vi ska upphöra med att förorena
vår jord, att göra helt slut på viktiga naturresurser. Kommande
generationer ska också ha rätt till ett gott liv. Ger läroboksförfattarna eleverna en korrekt bild
av sin samtid? Beskriver läroboksförfattarna våra ansträngningar
att hand om miljöproblemen på ett korrekt sätt?
Samtidigt måste vi hålla i minnet att en elev på
högstadiet, 13 till 16 år har mycket annat i huvudet och har en mycket
kort tidshorisont. Eleverna konsumerar dessutom minimalt med nyheter.
Eleverna är helt i händerna på läroboksförfattare och lärare. Lärare
ifrågasätter sällan läroböcker om det inte är så som ibland i
samhällskunskapen att gamla läroböcker används och dess kommentarer om
det politiska livet har blivit inaktuella.
Igår kom denna fråga upp igen för mig. Skulle ta
upp miljöfråga då jag vickade för en av mina gamla kollegor. När jag innan lektionen tittade igenom de två
biologiböcker som fanns till hans i salen reagerade jag kraftigt mot den
ena utgiven av Liber. Utgiven 2006, copyrightdatum och tryckt 2009.
Spektrum biologi. Se bild nedan.
Miljöfrågor tas upp inom ett flertal områden och
jag väljer ett exempel nämligen försurning. Visar en sida från denna
lärobok.
Vi får reda på att försurning och Ozon vid marken
är de två stora miljöproblemen i Sverige. De förstör sjöar, skogar och
växande gröda och det leder till att skogs- och jordbruket förlorar
miljardbelopp. Hur tänker då en elev med sin korta tidshorisont
och sin obefintliga nyhetskonsumtion när han/hon läser detta? Läroboken
är ju sanningen. Om jag hade varit elev skulle jag bli nedslagen
mist sagt av alla denna negativa information, kanske stängt av och
struntat i det, det går ju åt skogen i alla fall, roligare med mobilen,
kolla lite snabbchat istället. Läser vi vidare under rubriken om surt regn får
vi reda på hur surt regn bildas och varifrån det kommer. Detta sura regn
fräter på barrträden och statyer och i sjöarna blir det mindre fisk
eftersom fiskynglen blir färre. Hur var det med detta med försurningen under
senare delen av 1900-talet? I TV har det framträtt forskare på senare
tid som talar om överdrifterna i beskrivningen av försurningen. I vårt
land hann det inte att bli samma konsekvenser som på en del platser på
kontinenten med döda skogar. Vi gjorde vissa insatser som våra elever inte får
lära sig. För att få reda på hur det är går vi till går vi till vårt
naturvårdsverk. Med kartor beskrivs svavelnedfallet 1991 till
2006 och innan 1991 var det ännu värre. Svaveldioxid i luften reagerar
med luftfuktigheten och bildar svavelsyra vilket leder till surt regn.
Både bensin och diesel avsvavlades från 1970-talet och framåt. Idag är det bara fraktfartyg och färjor som
släpper ut svaveldioxid och detta är något som kommer att åtgärdas inom
några år. Titta på hur svavelnedfallet har ändrats.
Vidare kan vi plocka fram fler intressanta
diagram från Naturvårdsverket. Svavelnedfallet har minskat rejält och pH-värdet
har gått upp.
Varför får eleverna inte se diagram som dessa i
sina läroböcker. Detta var välkänt redan i början på 2000-talet då denna
biologibok skrevs. Blynedfallet är även en sådan sak som är värd att
ta upp. Även här ser vi den positiva utvecklingen. Man mäter nedfall i
mossa därför att mossor har inga rötter och tar följaktligen upp
näringsämnen, som finns i regnvattnet, genom bladen och de tar därför
upp luftföroreningar lika bra. Så mossbladen ger info om mängden nedfall
av olika ämnen. 1990 förbjöd USA bly i bensinen och år 2011 var
det förbjudet i 175 länder men det fanns undantag då som Nordkorea och
Burma. Kanske har dessa länder förbjudet det nu. 1995 förbjöds det till
slut i Sverige. Vem var det som kom på detta med bly i bensinen?
Läs historien om, honom här.
https://mathsnilsson.se/2016/03/23/varldens-miljofarligaste-man/
Vi kan alltså göra något åt våra miljöproblem. Varje generation får arbeta med det som
generationen innan har ställt till med. Några av Sveriges största miljöinsatser gjordes
redan för ca 200 år sedan. Det finns många positiva miljöinsatser som gjorts
i vårt land som även våra elever borde få höra talas om. När jag höll på med Bi o Ke tog jag upp detta med mina elever. Gjorde ett eget häfte kallat miljöförbättringar. Eleverna fick studera detta mha frågor till varje avsnitt. De fick lära vad tidigare generationer gjort för att förstå att vi nu också kan göra något åt de problem som finns idag. Tex håller vi på med att bädda in hela jorden i plast. Vi har alla mikroplaster i vår avföring exempelvis.
Se
http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2018/vecka45/db18nov08.htm I mitt häfte kan du läsa om hur
ökenspridningen/sandflykten stoppades. Idag talas det mycket om en sjätte massutrotning, stora däggdjurspopulationer minskar stadigt. Vi hade samma problem tidigare i vårt land men vi löste detta. Stora däggdjur och stora fåglar finns det nu mer
av än under de senaste 1000 åren. Detta och mycket annat kan du läs om här:
http://lagmansnatursida.se/Miljo%20med%20diagram.pdf Lite om bakgrunden till detta
http://lagmansnatursida.se/miljoforbattring.htm Jag har fått många positiva reaktioner och en elev sammanfattade det skriftligt till mig. Det var en liten Elin, se hennes mejl till mig. Ett rörande mejl.
http://lagmansnatursida.se/Elin/elins%20brev.pdf Om du som lärare gör på samma sätt med att ge
eleverna positiva exempel och inte bara följa läroböckerna negativa
information kan du också få likadana positiva reaktioner som jag fått.
|