Dagens bild 10 april 2018
Enda bilden på Tigat-Pileser I som byggde upp det assyriska riket, han
levde 1114–1076 f.Kr. |
Vissa
rester av hans bibliotek finns bevarat i dag, hittades genom
utgrävningar. I Assur har mer 16 000 lertavlor och delar av lertavlor
med kilskrift hittats. De förvaras på Pergamonmuseet i Berlin Han levde
alltså för ca 3000 år sedan men hans inflytande har ökat i vårt land på
senare tid. En senare Tiglat-Pileser III är omnämnd i
judarnas historia i gamla testamentet. Judarna hade ju Gud på sin sida
men det hjälpte inte utan norra delen av Israel erövrades av denne
senare kung. Under hans tid blev de assyriska riket ännu större. Huvudstaden var Ashur, även stavat Assur, idag kallas platsen QalʿatSharqāt, norrut i nuvarande Irak låg det vi floden Tigris västra strand.
Vilket är då hans
inflytande som idag har blivit allt större?
Svar: kvinnors
heltäckande slöjor. I denna artikel kan du läsa om den märkliga historien. http://purdahbloggen.se/wp-content/uploads/2016/02/Shariadoket-1.pdf
I denna artikel läser vi följande om denne assyriske kung ” Det finns
ingen anledning att ge Allah äran för det den jordiska krigarkungen
Tiglatpileser I (ca 1114-1076 fvt) i Mesopotamien (nuvarande Irak)
införde då han i sin Medelassyrisk Lag (MAL) § 40 stiftade den första
kända lagen om ansiktsslöja och via klädseln stadgade vilka kvinnor som
är “ärbara” (ska vara beslöjade utomhus) och vilka som är “icke ärbara”
(måste vara obeslöjade utomhus) och därmed kungjorde att
klassificeringen av kvinnor blivit en
statsangelägenhet…… MAL § 40 är sträng mot lagbrytare. Att vara beslöjad
utomhus och markera att man är en mans ägodel
betraktades som en förmån.
Sexsäljare,
ogifta tempeltjänarinnor, alla kvinnor som själva kontrollerade sin
sexualitet samt slavinnor (som kunde vara tatuerade i ansiktet och bar
en särskild slavinnefrisyr som markerade deras sociala status)
straffades hårt om de ute i det offentliga var beslöjade. Om en man
upptäcker att en glädjeflicka är beslöjad måste han enligt lagen gripa
henne och föra henne till palatset tillsammans med vittnen. Han har lov
att ta hennes kläder, men inte hennes juveler. Rätten ger kvinnan ett
spöstraff på femtio rapp och häller hett beck över hennes huvud. Om det
gällde en slavinna fick hon öronen avskurna. Det är männens uppgift att
se till att lagen efterlevs. Män som känner
till, men inte avslöjar en kvinna som olovandes är beslöjad och för
henne till palatset, får ett ännu hårdare straff än den skyldiga
kvinnan. Eftersom en man som inte anmäler kvinnan begår ett allvarligt
brott mot staten bestraffas han offentligt. Den som anmäler honom får ta
hans kläder. Den brottsliga mannen får ett spöstraff på femtio rapp, man
sticker hål i hans öron, trär ett snöre genom hålen, knyter det baktill
[och enligt vissa tolkningar släpar honom naken längs gatorna så att han
kan bli häcklad]. Han döms till en månads arbete i kungens tjänst.
Däremot står det inget i lagen om att kvinnor, som ska vara beslöjade
utomhus men struntar i det, begår ett brott. Inget straff finns för
dessa kvinnor”. Läs vidare om
denna sällsamma historia på Purdahbloggen som produceras av Fil Dr Mona
Lagerström http://purdahbloggen.se/wp-content/uploads/2016/02/Shariadoket-1.pdf Läs också:
Kriminalisera purdah!
29 februari, 2016
Mona Lagerström5
kommentarer
Söndagen den 6 mars hålls en Hijabkonferens på Mångkulturellt Centrum i
Fittja utifrån ett postkolonialt perspektiv. Postkolonialisten Paulina
de los Reyes
NE
definierar purdah enligt följande: ”förhänge”, ”slöja” den på Indiska
halvön vanliga termen för hijab.
NE:s
definition av hijab: 1) ”förhänge” som skiljer människan och världen
från Gud. 2) i traditionell islamisk rätt påbudet att med hänvisning
till anständighetsskäl skilja män och kvinnor åt i arbete, skola osv. 3)
vardagligt: den muslimska långa klädedräkten med huvudduk som helt
täcker håret (den kan även inbegripa slöja för ansiktet).
Ingenstans i Koranen används ordet hijab (förhänge) som beteckning för
fromhet.
http://purdahbloggen.se/2016/02/29/70/
|