Dagens bild 22 mars 2017
Luriga diagram i lärobok
|
Författarnas kommentar till diagrammet finns på samma sida ovanför
diagrammet, sid 56 kap tre.
Här vill författarna få eleverna att tro att framtidens klimat kan
förutsägas med modeller/datormodeller. De påstår.
1.
Forskarna använder modeller för att förutse temperaturens utveckling.
2.
Modellerna bygger på det som skett fram till idag.
3.
Modellerna stämmer bra med verkligheten
4.
Slutsatsen som de vill att eleverna ska dra är att
man kan förutse temperaturens utveckling med
modelleroch därmed klimatet som är beroende av temperaturen. ”Som du ser stämmer
modellerna bra med verklighetens temperaturökning”. Tycker skribenterna.
Bakåt ja! Här har
läroboksförfattarna avbrutit en intressant kurva år 2000 fastän boken
skrevs 10 år senare. Copywright 2011. Därefter har boken trycks i
flera upplagor. Den upplaga vi använder trycktes 2015. Varför avbröt man
kurvan detta år?Det intressanta är vad som hände efter år 2000. De
flesta modelleringarna gjordes efter år 2000 och givetvis prövade man
dem bakåt Även mina elever
förstod att det är mycket lättare att modellera bakåt i tiden och få det
att stämma än att med datamodeller förutsäga hur det ska bli i
framtiden. Om det stämmer bakåt i tiden är ingen garanti för att det ska
stämma i framtiden. Nu ska vi jämföra
med vad FN:s klimatpanel, IPCC säger. Har haft med den fyra kilo tunga
boken/rapporten och visat eleverna denna, för den säger att orkanernas
antal kanske ska minska i framtiden.
Titta i första hand på det översta
diagrammet. 42 olika datormodeller. Brytpunkten för dessa är ca 2006,
skillnaden mellan grått och blått. Här är det inte en uppmätt kurva som
går mitt i modelleringsfältet utan den lägger sig i nederkanten och
lite, lite under modelleringsfältet med dess osäkerhetsområde. I dessa modelleringar har man utgått från scenariot RCP 4.5 vilket betyder enligt SMHI: ”RCP4,5 betyder att koncentrationen av växthusgaser i atmosfären genererar en strålningsdrivning på 4,5W/m2 år 2100, jämfört med förindustriell nivå. Halten växthusgaser i atmosfären stiger till år 2100 till 630ppm koldioxidekvivalenter, av vilka knappt 540ppm är från utsläpp av koldioxid. Resten utgörs av andra faktorer, omräknade till koldioxidekvivalenter.” Ett scenario som betyder att utsläppen av
växthusgaser ökar fram till 2045 för att därefter börja minska.
Se http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/rcp-er-den-nya-generationen-klimatscenarier-1.32914
Intressant att IPCC
själv tar upp osäkerheten i dessa modelleringar. Hämtat från Kap 11,
sidan 981.
IPCC:s egen kommentar på s 980 lyder ”However, as discussed in Section
11.3.1.1, this range provides only a very crude measure of uncertainty,
and there is no guarantee that
the real world must lie within this range.Obtaining
better estimates is an important challenge.”
Jag tar upp de klimatförändringar vi sett i vår del av Sverige med mina
elever. På tavlan skrev jag
följande under en lektion: 1. Temperaturen har
stigit 1-2 grader i södra delen av vårt land i medeltal. Detta kan vi se av ett diagram
från SMHI.
2. Vårarna kommer i
regel tidigare. Flyttfåglarna kommer tidigare, det blommar tidigare. 3. Frostnätterna på
hösten kommer senare. 4. Vi har fått en
längre växtsäsong. Dessa fyra punkter
tyckte majoriteten var positiva. Nu måste vi ha något negativt sa jag
också. 5. Temperaturen i
juli månad är ca 1 grad kallare nu än vad den var under 30, 40 och
50-talen. Detta tyckte alla
var dåligt. Tidigare hade jag
gått igenom att det var allra varmast under stenåldern, att det var
varmt under medeltiden och det var allra kallast under slutet av
1800-talet. Det är denna kalla period på 1800-talet som vi jämför med
idag.
Nu får jag dock ge en eloge till läroboken. Författarna avstår från att
skrämma eleverna med mer stormar och extremväder i framtiden
Under de senaste 20 årenhar det varit bedrövligt med läroböckerna i
detta avseende, att skrämma elever med mer stormar och extremväder i
framtiden.
Läroböcker är överlag dåliga på detta med
klimatet.
Se min artikel på siten
klimatupplysningen, här i pdf-format.
http://www.lagmansnatursida.se/rutan/skolans%20larobocker%20och%20klimat.pdf
Inte ens IPCC:s forskare håller ibland reda på
vad som står i klimatrapporten från FN. Se min artikel om en svensk
IPCC-forskaresom
också försöker skrämmas med mer stormar i framtiden.
http://www.lagmansnatursida.se/ipcc/Oreda%20inom%20IPCC%20grupper.pdf Till min sistnämnda
artikel fick jag en kommentar av prof Lennart Bengtsson, vårt lands mest
kände meteorolog och klimatforskare internationellt sett. Återger denna.
Lennart Bengtsson 2015/12/06 kl. 09:02
”Att
vädret har blivit mer extremt är en del av den moderna berättelsen om
klimatet som alltmer avlägsnar sig från tillförlitlig vetenskap. Detta
saknar såväl teoretiskt som empiriskt stöd och skulle inses om man
studerar termodynamikens andra huvudsats eller hur en ångmaskin
fungerar. Det är nämligen temperaturskillnaderna som är viktigt och det
är därför det blåser mera nu än under sommaren. Detta känner vanligt
folk till men som dagens klimataktivister inte längre tror på. Att däremot extremt
väder är skadligt är en annan sak men detta kommer inte att upphöra om
man minskar växthusgasutsläppen, eller äter mindre kött eller sorterar
sina sopor mer noggrant. Det är lika verkningsfullt som att läsa högt ur
bibeln eller be aftonbön. Det är snarare troligt att de svenska
vinterstormarna kommer att försvagas i ett varmare klimat. Det moderna
svenska samhället är minst lika stolligt som äldre samhällen fastän på
ett annat sätt.” Om Lennart
Bengtsson
http://www.lagmansnatursida.se/affisch/lennartb%20.pdf
och
http://www.lagmansnatursida.se/dbarkiv/2012/vecka47/db12nov22.htm Hans lista på
vetenskapliga publikationer är mycket imponerande.
http://www.issibern.ch/~bengtsson/publications.html Visst blir man lite
stolt när en sådan person kommenterar vad jag skrivit.
SVT Men det är inte
bara läroböcker som man får stångas med. SVT skulle behövas stångas till
lite mer men där finns bara den icke-objektiva granskningsnämnden att
skriva till och visst har jag känt mig tvungen till detta också.
Läs
hela storyn.
http://www.lagmansnatursida.se/dbarkiv/2016/vecka49/db16dec08.htm Nu vill jag gärna höra
vad redaktören till denna lärobok säger om diagrammet
från läroboken. |